Leeftijdsfasen
Waldorf is een onderwijsconcept voor basis- en voortgezet onderwijs, waarin de ontwikkeling van het kind (denken, voelen en handelen) centraal staat. De schoolvisie onderscheidt drie ontwikkelingsfasen van een kind, van nul tot eenentwintig jaar. In de kleutertijd zijn de kinderen bij elkaar met verschillende leeftijden. Vanaf de eerste klas (groep 3) vormen de kinderen een nieuwe klas die alle jaren bij elkaar blijft.
Na de zesde klas (groep 8) kunnen leerlingen naar elk soort vervolgonderwijs.
Periodeonderwijs
De dagindeling heeft een vast ritme van in- en ontspanning. De dagen van de week hebben elk hun eigen kleur in verschillende activiteiten. Door het jaar heen herhaalt zich het ritme van de seizoenen en jaarfeesten. Ritme en regelmaat bieden het kind houvast en vertrouwen. Het geniet als het weet wat er komen gaat. Vanaf de eerste klas (groep 3) verloopt de schooldag volgens een vast ritme: de eerste uren krijgen kinderen periodeonderwijs en daarna krijgen zij oefenuren en vaklessen. Meer over de dagindeling en periodeonderwijs >>
Jaarfeesten
Bij Waldorfonderwijs vormen de jaarfeesten het ritme van het jaar. Door een terugkerende activiteit, op eenzelfde voorspelbaar moment, weten kinderen wat er komen gaat. Dit geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Bij het vieren van de feesten komen wij regelmatig met verschillende klassen bij elkaar. Daarnaast wordt de aanwezigheid van de ouders bij diverse feesten zeer op prijs gesteld. Zo dragen we allen bij aan de saamhorigheid en het gemeenschapsgevoel.
In elke klas is een seizoenstafel te vinden waarop ook de thema’s van deze feesten te zien zijn. Meer over de jaarfeesten >>.